Position paper Mozaïek Dommelvallei biedt bestuurders en politici handreikingen in gebiedsopgaven

Publicatiedatum: 11-01-2019

‘Brabant verzuipt, verdroogt en slibt dicht’. Met die stelling lanceerde Mozaïek Dommelvallei deze maand haar position paper voor de aanpak van grote gebiedsopgaven in Brabant. Inmiddels hebben alle bestuurders en fracties die meedoen aan de aanstaande Provinciale Statenverkiezingen en de Waterschapsverkiezingen van Waterschap De Dommel en Aa en Maas het position paper ontvangen. Hierin staan handreikingen voor het opnemen van adequate maatregelen in hun programma’s en beleid.

Mozaïek Dommelvallei ontwikkelde het position paper  (+ bijlagen) voor het stroomgebied van de Dommel tussen Eindhoven en ’s-Hertogenbosch. Om de grote Brabantse problemen aan te pakken, is het geheime wapen hier water. Integrale en uitvoeringsgerichte planologie kan de negatieve gevolgen van onder meer klimaatverandering, bodemuitputting en transities in de energie en landbouw tegengaan. Het verbetert tevens de ruimtelijke kwaliteit van stad, landbouw, landschap en natuur in onderlinge samenhang.

Verschillende disciplines, één missie

Een hechte samenwerking tussen overheid en lokale samenleving is daarbij onmisbaar. Mozaïek Dommelvallei moedigt bestuurders en politici dan ook aan om die samenwerking op te zoeken. Het position paper beschrijft hoe ze hen daarbij ondersteunt. Zo staan er concrete actiepunten in die Mozaïek Dommelvallei biedt om projectinitiatieven in het stroomgebied van de Dommel vlot van de grond te laten komen. Integraal, voortvarend en gedragen door veel disciplines. Precies waarop ook het manifest 'Brabants Mozaïek in ontwikkeling' is gericht: een oproep voor de gezamenlijke en grensontkennende aanpak van de opgaven bij landbouw, energie, klimaat, water en natuur volgens het Brabants samenwerkingsmodel.

‘Passend bij Omgevingswet’

Tijdens de WaterArena Mozaïek Dommelvallei op 28 november 2018 noemde gedeputeerde Erik van Merrienboer Mozaïek Dommelvallei “hét voorbeeld voor de provincie dat past bij de nieuwe Omgevingswet.” Rijksbouwmeester Floris Alkemade, ambassadeur van Mozaïek Dommelvallei, zei over het position paper: “Als je wil krijgen wat je wil hebben, moet je tonen wat je te bieden hebt.”

Het positon paper kwam tot stand na de WaterArena Mozaïek Dommelvallei van 28 november 2018 met daarin bijdragen van Rijksbouwmeester Floris Alkemade, gedeputeerde Erik van Merrienboer en Mary Fiers, directeur van het GOB. Van de WaterArena zijn ook opnames gemaakt; de Positon Movie Mozaïek Dommelvallei is vanaf februari 2019 te zien op www.mozaiekdommelvallei.nl.

v.l.n.r.: Floris Alkemade, Mary Fiers en Erik van Merrienboer

Groene Handdruk besteed aan ontsluiting Oirschots erfgoed via QR-codes
Nieuwsbrief 23 van ARK Natuurontwikkeling over De Geelders en Het Dommeldal
Quickscans uitgevoerd door Brabants Landschap binnen het Erven Plus-project
Succesvol veldlesproject in De Geelders van ARK i.s.m. Het Groene Woud
Helpdesk Bijenlandschap
Word Vriend, win een boek! Winnaars jan-jun 2022
Vrijwilliger in beeld: bestuurslid Twan Tiebosch - “Buiten maken we het verschil!”
Project: Landschapsbiografie van de Dommel
Heb je een plan of projectidee? Landschapsfonds Het Groene Woud kan helpen!
... in Het Groene Woud